onsdag 9 december 2009

Morfars Herbarium/ My Grandfathers Herbarium

Jag har fått den stora äran att förvalta min morfar Knut Cronholms (1905-1975) herbarium. Ett herbarium är en samling av pressade växter eller växtdelar, som används för studier i botanik. Morfars herbarium är från ca 1920-talet, då min morfar gick i skola och var runt 15 år gammal. Den har en hedersplats här hemma och jag tar då och då fram den och bläddrar varsamt sida för sida. Jag är ju som bekant (se tidigare inlägg) något intresserad i ämnet och den kommer väl till pass stundom. Tänk vilket jobb det var att få ihop denna botaniska lärobok om man jämför med dagens massproducerade studielitteratur. Jag tänkte i framtiden samla till mitt eget herbarium, tillsammans med min son. Tycker det är viktigt för honom att lära sig om naturens fantastiska skapelser och vikten av att vårda naturens skatter för framtidens generationer.
Kram på er alla denna härliga kväll!
Ive got the honour to take over my grandfather Knut Cronholms (1905-1975) herbarium. A herbarium is a collection of preserved plant specimens, used for botanical studies. My grandfathers herbarium is from around 1920´s, when my grandfather was 15 years old and still in school. It has a special place in my home and now and then I look in it, carefully turn the pages. I am, as i mentioned in a former post, very interested in the subject and sometimes it comes in good use. I often think about the hard work of getting this educational literature complete. And then i compare it to todays massproduced litterature at the subject. I ve been thinking of make my own herbarium in the future, together with my son. I really believe its important for him to learn about mother natures creations and to cheerish it for the future generations.
Have a really nice evening all of you!







5 kommentarer:

Ulla sa...

What an incredible treasure to inherit Stina! I am 'green' with envy!
Hugs
Ulla

Elisa Day sa...

Vilken skatt! Vi fick göra ett herbarium när jag gick på högstadiet. Men min lärare slarvade bort min så jag fick aldrig tillbaka den. Mysiga bilder. Man vill bara krypa in i din värld Kram

Norregård sa...

Vad kul att få äran att bevara något så fint!! Särskilt när det varit din morfars!! Jättefina bilder och ett vackert ämne;o)
Visst är det viktigt att vi visar våra barn allt fint som finns och dessutom är gratis!! Bara att gå ut i skog och mark och njuta!!
Ha en bra dag Stina!!
Kram Kram Malin

Katta sa...

Så fint! Tycker det är mycket spännande och viktigt med kunskapen om örter. Kram

m sa...

Hello Stina. This is so beautiful. I would love to see this treasure. What a wonderful thing that your grandfather did.